Abstrakt artykułu „An epidemiological study of diabetes mellitus in dogs attending first opinion practice in the UK ”.

Celem pracy było oszacowanie częstości występowania cukrzycy u psów w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii oraz zidentyfikowania czynników ryzyka związanych z cukrzycą i długości życia pacjentów nią dotkniętych. Przypadki chorych na cukrzycę zostały pobrane z elektronicznej dokumentacji pacjenta z 89 praktyk zajmujących się leczeniem małych zwierząt. W kontrolnym badaniu klinicznym określono czynniki ryzyka związane z chorobą stosując modele regresji logistycznej.

Zidentyfikowano 439 psów chorych na cukrzycę, co daje 0,34% przebadanej populacji. Kastrowane samce miały większe szanse zachorowania w porównaniu z pozostałymi psami. Z kolei sterylizacja nie była związana z cukrzycą w przypadku suk. W porównaniu z mieszańcami, wśród psów rasy Yorkshire Terrier cukrzyca występowała częściej, natomiast u owczarków niemieckich i golden retriverów rzadziej. Zwierzęta z nadwagą, zapaleniem trzustki, chorobą Cushinga lub infekcją dróg moczowych były pozytywnie związane z cukrzycą. Psy starsze oraz ze zdiagnozowanym zapaleniem trzustki umierały najczęściej, natomiast sterylizowane najrzadziej spośród wszystkich przebadanych grup zwierząt.

Badanie to dostarcza obiektywnej oceny odnośnie występowania i przebiegu psiej cukrzycy wśród zwierząt z przychodni weterynaryjnych w UK i jest cennym punktem odniesienia wobec oceny przyszłych tendencji epidemiologicznych oraz praktyk zarządzania i leczenia cukrzycy w instytucjach podstawowej opieki weterynaryjnej.

Pełny artykuł:  http://veterinaryrecord.bmj.com/content/174/14/349.long

źródło: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24570406