Nowe badania dotyczące epilepsji psów wskazują na prawdopodobną przyczynę braku reakcji na leczenie wśród niektórych zwierząt. Płeć, rasa oraz częstotliwość ataków padaczkowych wpływają na prawdopodobieństwo uzyskania remisji, jak twierdzą specjaliści z londyńskiego Royal Veterinary College (RVC).

Epilepsja dotyka około 50 tysięcy psów i 600 tysięcy ludzi w samej Wielkiej Brytanii, co czyni ją najczęstszą przewlekłą chorobą neurologiczną spotykaną tak u psów jaki i u ludzi. Badania wskazały, że leki przeciwpadaczkowe w jednej trzeciej przypadków nie zmniejszają częstości występowania napadów nawet o 50%.

Naukowcy z Royal Veterinary College usiłowali dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje. W swoich badaniach wykorzystali dane pacjentów zebrane na przełomie sześciu lat w uniwersyteckiej klinice weterynaryjnej dla małych zwierząt.

Jak się dowiedzieli, w momencie badań tylko 14% psów było w stadium bez nawracających napadów padaczkowych. Wyniki, które zostaną opublikowane w piśmie naukowym PLOS ONE, wskazują, że samce gorzej reagują na leczenie przeciwpadaczkowe w porównaniu z samicami. Podobnie zwierzęta rasy border collie oraz owczarek niemiecki zostały uznane za mniej podatne na leczenie.

Ponadto, naukowcy twierdzą, że prawdopodobieństwo osiągnięcia całkowitej remisji nie zależy od liczby napadów, które nastąpiły przed rozpoczęciem leczenia. W medycynie ludzkiej najczęściej rozpoczyna się leczenie od pierwszego epizodu epilepsji.

Rowena Packer, ko-autorka publikacji i asystentka projektu badawczego podkreśla, jak istotna jest edukacja właścicieli zwierząt odnośnie spodziewanego efektu leczenia. „W najgorszej postaci choroby padaczka może stanowić zagrożenie dla życia psa, jednak w zdecydowanej większości przypadków to ich dobrostan i jakość życia jest obniżona w największym stopniu."

Naukowcy mają nadzieję, że ich dalsze badania dotyczące padaczki u psów pozwolą w przyszłości na lepsze poznanie tej choroby również u ludzi.

źródło: http://mrcvs.co.uk/en/news/12234/Why-some-dogs-do-not-respond-to-epilepsy-treatments