Weterynaria w praktyce, numer 4/2012, kwiecień

http://www.weterynaria.elamed.pl/ | 2012-04-22
Miło mi przekazać kolejny, kwietniowy numer „Weterynarii w Praktyce”. W tym wydaniu chciałam zwrócić Państwa uwagę na szeroko ujętą w kilku artykułach problematykę okulistyczną. Na temat nagłych przypadków okulistycznych oraz leczenia, rokowań i możliwych komplikacji wypowiedział się lek. wet. Jacek Garncarz. Z artykułem tym dobrze koresponduje tekst lek. wet. Agnieszki Wiśniewskiej pt.: „Znieczulenie psów i kotów do nagłych przypadków okulistycznych”. Poza tym opublikowaliśmy tekst lek. wet. Macieja Kiełbowicza na temat powikłań towarzyszących zwichnięciu soczewki u psów i kotów oraz artykuł lek. wet. Aleksandry Maluty dotyczący chorób oczu u gadów.

Zapraszam również do przeczytania wywiadu z lek. wet. Jackiem Garncarzem – nie tylko o jego pasji do okulistyki weterynaryjnej, ale także o »

TEMAT NUMERU

autor: lek. wet. Andrzej Lisowski

str. 7

Abyśmy mogli skutecznie prowadzić naszą działalność usługową, musi dowiedzieć się o nas rynek. Innymi słowy trzeba zaznaczyć swoją obecność w danym środowisku.»

CHIRURGIA

autor: dr n. wet. Piotr Trębacz, lek. wet. Ewa Trębacz, dr hab. n. wet. Marek Galanty

str. 14

Rozszczep dalszego odcinka kończyny (ectrodactylia, „szczypce homara”), jest rzadko spotykaną wadą wrodzoną u psów. Charakteryzuje się obecnością podłużnej szczeliny rozdzielającej palce oraz śródręcze, która może sięgać do nadgarstka. W niniejszym»

autor: dr n. wet. Tomasz Ciszewski, dr n. wet. Michał Jank

str. 20

Właściwie każdy właściciel niewysterylizowanej suki musiał doświadczyć przynajmniej raz objawów ciąży urojonej u swojej podopiecznej.»

NAGŁE PRZYPADKI

autor: dr n. wet. Piotr Sławuta, Paulina Uruska

str. 23

Wstrząs jest to zespół objawów chorobowych wywołanych hipoperfuzją tkanek który może być wynikiem oligowolemii, nadmiernego powiększenia łożyska naczyniowego i niewydolności mięśnia sercowego. Objawami wstrząsu niezależnie od etiologii są ZAWSZE zaburzenia»

autor: Anna Kozłowska-Ryś

str. 25

Choroby układu oddechowego są po schorzeniach ortopedycznych drugą najważniejszą przyczyną niewydolności wysiłkowej koni. U zwierząt młodych najczęściej są one powodowane przez czynniki zakaźne, takie jak bakterie czy wirusy, a u»

NAGŁE PRZYPADKI

autor: lek. wet. Jacek Garncarz

str. 26

Konieczność udzielenie pomocy pacjentowi z nagłym przypadkiem okulistycznym przez lekarza weterynarii tzw. pierwszego kontaktu, wymusza na nim zaznajomienie się z takimi stanami, aby mógł on podejmować szybkie i odpowiednie decyzje»

OKULISTYKA

autor: lek. wet. Jolanta Bujok, lek. wet. Maciej Kiełbowicz, prof. UWM lek. wet. Aneta Bocheńska, lek. wet. Joanna Paczuska

str. 30

Badania przeprowadzono na 40 psach, u których zdiagnozowano zwichnięcie soczewki. W 32 przypadkach zwichnięcie dotyczyło przemieszczenia się soczewki do komory przedniej. W pięciu przypadkach zdiagnozowano nadwichnięcie soczewki. W czterech przypadkach»

ANESTEZJOLOGIA

autor: lek. wet. Agnieszka Wiśniewska

str. 34

Nieodłącznym elementem postępowania w nagłych przypadkach okulistycznych u małych zwierząt jest znieczulenie. Okolica oka oraz sama gałka oczna stanowią wrażliwe struktury, których zwierze często nie pozwala badać. Przeprowadzenie pełnego badania»

autor: dr n. wet. Piotr Skrzypczak

str. 38

Znieczulenia infuzyjne zarówno domięśniowe, jak i dożylne ze względu na prostotę wykonania i brak potrzeby inwestycji w specjalistyczną aparaturę będą zawsze chętnie stosowane w codziennej praktyce weterynaryjnej. W anestezji domięśniowej»

DERMATOLOGIA

autor: lek. wet. Wojciech Toczek, dr n. wet. Piotr Wilkołek, dr n. wet. Marcin Szczepanik, dr n. wet. Anna Śmiech

str. 46

W artykule przedstawiony został tok postępowania dermatologa klinicysty u psów i kotów w przypadkach podejrzenia dermatofitozy. Do grupy tych grzybic należą mikrosporoza i trychofitoza, które jak wskazują statystyki epizootyczne, stanowią»

PARAZYTOLOGIA

autor: dr n. wet. Małgorzata Ewa Wiśniewska

str. 58

Pasożyty zewnętrzne u małych zwierząt są wszechobecne, szkodliwe nawet epizootycznie i na dodatek trudne do całkowitej eliminacji ze środowiska życia gospodarza. Do ektopasożytów zaliczamy szeroką gamę gatunków stawonogów z rzędu»

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

autor: lek. wet. Dagmara Kowalska, mgr Aleksandra Szwedko, dr n. wet. Nikola Pantchev, dr n. wet. Andrzej Połozowski, dr n. wet. Jolanta Piekarska

str. 66

Wiele już wiadomo na temat epidemiologicznego i epizootiologicznego znaczenia kleszczy twardych (Ixodidae) lecz nadal stanowią one dla lekarzy medycyny i lekarzy weterynarii wielką niewiadomą.»

PRZEWODNIK

autor: Ph. Mimouni

str. 70

Pomimo, że istnieją różne metody leczenia łagodnego przerostu prostaty, wszystkie mające na celu zmniejszenie jej wielkości. Lekarz weterynarii powinien znać zalety i wady każdej metody, tak aby zalecić konkretnemu pacjentowi»

KARDIOLOGIA

autor: dr n. wet. Urszula Bartoszuk-Bruzzone

str. 72

Ubytek w przegrodzie międzykomorowej (VSD), relatywnie często występująca wrodzona wada serca u psów i kotów, może występować jako wada pojedyncza lub mnoga – w takiej sytuacji pojawia się najczęściej równolegle»

DIAGNOSTYKA

autor: lek. wet. Aleksandra Krygowska-Jankowska, lek. wet. Michał Jankowski

str. 81

Poniższy artykuł ma na celu przedstawienie praktycznych aspektów badania USG narządu tarczowego. Dokładna znajomość anatomii szyi oraz odpowiednio dobrane parametry pomiarów i typ głowicy ultrasonograficznej pozwalają na prawidłowe przeprowadzenie tego»

ŻYWIENIE

autor: dr inż. Jacek Wilczak, dr n. wet. Michał Jank, mgr inż. Dariusz Kamola, mgr inż. Adam Prostek

str. 85

Żywienie w chorobie nowotworowej ma czasami decydujące znaczenie w utrzymaniu zwierzęcia przy życiu w czasie prowadzonego leczenia oraz w prawidłowym powrocie do zdrowia już po zakończonym postępowaniu farmakologicznym. Prawidłowo prowadzone»

GADY

autor: lek. wet. Aleksandra Maluta

str. 90

Zaburzenia ze strony oczu u gadów są dość częste. W wielu przypadkach są efektem błędów pielęgnacyjnych oraz żywieniowych. Nierzadko wśród przyczyn chorób oczu są infekcje bakteryjne lub inwazje pasożytnicze. Zdarzają»

WARTO WIEDZIEĆ

autor: Sheila Crispin, Michael J. Day

str. 94

Publikacja stanowi fragment książki pt. Immunologia kliniczna psów i kotów Michaela J. Daya.»

WYWIAD

str. 98

Z Jackiem Garncarzem – lekarzem weterynarii, specjalizującym się w okulistyce weterynaryjnej, autorem ponad 40 artykułów w czasopismach branżowych i 15 w pismach dla miłośników zwierząt, rozmawia Monika Cukiernik.»

VET-IMPREZY

str. 100

25 i 26 lutego br. kilkuset lekarzy weterynarii pasjonujących się kardiologią miało okazję wysłuchać eksperckich wykładów, które odbyły się w Warszawie i Katowicach.»

str. 101

Firma ScanVet zaprasza lekarzy weterynarii na specjalistyczne warsztaty z zakresu anestezjologii, które prowadzi dr n. wet. Piotr Skrzypczak. Głównym celem spotkań jest kreowanie standardów postępowania anestezjologicznego w weterynarii. Spotkania odbyły»